Mä oon nyt vähän niinku että wtf. SIIS WTF!? Keissi on tää: otin yhteyttä sähköpostitse erääseen suomalaiseen nimeltämainitsemattomaan pk-sektorin btob-palveluntarjoajafirmaan. Pyysin yhteydenottoa ja tapaamista, koska olemme kiinnostuneet, ja nyt seuraa tärkeä sana, OSTAMAAN heidän palveluitaan. Ni, arvaatteks mitä. Tää nimeltämanitsematon pk-sektorin btob-firma ei ole ikinä vastannut! Olen tässä nyt istunut rahakirstuni päällä pari viikkoa ihmetellen mikä meininki.
Tämä jotenkin kirvoitti muistelemaan omia pk-sektorin btob-palveluja tarjoavan yrityksen yrittäjäaikoja ja miettimään tätä suomalaista myynikulttuuria. Onko meillä varaa olla vastaamatta asiakkaillemme? Muistan yhden ainoan kerran omalta pienyrittäjäajaltani, kun en vastannut erääseen yhteydenottoon riittävän nopeasti ja sain päälleni sellaisen pyhän vihan, että oksat pois. Ja tietysti menetin asiakkaan. Sen jälkeen en ikinä jättänyt vastaamatta yhteydenottoihin (eli soittanut puhelimella suoraan yhteydenoton perään!), vaikka minun olisikin täytynyt tarjota eioota.
Ymmärrän kyllä, jos ketään ei kiinnosta auttaa minua typerissä jutuissani ilmaiseksi, mutta jos olen valmis maksamaan rahaa siitä, niin jää kyllä kovasti ihmetyttämään. Vaikka en olisikaan tälle yritykselle mielenkiintoinen asiakas, niin ihan kiva olis kuulla sekin, että ”hei kuule, ei meillä oikein ole sulle mitään tarjota”.
Kyse on ihan älyttömän pienistä teoista, rakkaat kanssapalvelijani!
Ni, nyt tärkeä kehotus, rakas yrittäjä ja myyjä: mene ja tsekkaa postilooras just nyt, koska siellä saattaa odottaa MAKSAVA asiakas!
/Maija, ja semmonen meno
Vastaavia kokemuksia täälläkin päässä. Olen odotellut erään helsinkiläisen hakukonemarkkinointiin erikoistuneen firman vastausta parisen kuukautta. Toki nekin kymppitonnit on jo laitettu hyötykäyttöön toisen kumppanin toimesta, mutta kyllä tämä kertoo yleisestä asenteesta aika karua kieltä.
Joo. Aika nopeasti kyllä asiakkaana kiinnostus firmaa kohti lopahtaa. Kyse ei ole kun pienestä viilauksesta prosesseissa ja asenteessa, niin jo paremmin toimis.