Sisältömarkkinointi tarvitsee faceliftin – on aika puhua rahasta!

Eckerö Linen Finlandia-laiva. Ping Helsinki -sometapahtuma. Perjantaiaamu. Aikainen herätys ja silmät puolitangossa. Matkabloggari Marinella Ruususen esitys. Otsikko. ”Miten kasvatan oman mediani arvostusta”. Tämä kuva. Ping! Herään aamukohmelostani.

ping3

Tuoreinta dataa siitä kuinka somettajille maksetaan keskimäärin tällä hetkellä sisältömarkkinointiyhteistyöstä.

Karua tietoa nykytilasta keskellä Tallinnaan matkalla olevan, innostusta pursuavan seminaariporukan pöhinää. Ping Helsinki kokosi viime perjantaina yhteen somen sisällöntuottajat ja yritykset. Ping oli ansioitunut tapahtuma, jonka tärkein anti minulle oli tämä oivallus: jotain on tehtävä!

Kun katsot noita hintoja, tajuat varmaan jo ilman se kummempia alleviivauksia: sisältömarkkinointi on vielä lapsenkengissä. Sisällöntuottajien ja erityisesti bloggareitten osaamista ei arvosteta lähellekään heidän ansaitsemallaan tavalla. Blogit ovat kovinta markkinointipotentiaalia, ja näin työstä meille maksetaan! Jos maksetaan ollenkaan. Tai jos tehdään yhteistyötä ylipäänsä lainkaan.

ping1

Kun pari viikkoa sitten esitin blogissani työharjoittelutarjoukseni (muistatko, tässä kirjoituksessa tarjosin palveluksiani free of charge?), minulle on tarjoutunut ennalta arvaamaton mahdollisuus ja suuri kunnia kiertää kenttää keskustelemassa eri yritysten ja brändien kanssa niiden markkinoinnin ja viestinnän haasteista.

”Meidän pitäisi saada osuvaa ja raikasta sisältöä; sellaista, jota emme tästä omasta arjestamme käsin välttämättä osaa nähdä ja kertoa. Pitäisi osata rakentaa koskettavia ja kiehtovia tarinoita sekä saada ne eloon erilaisissa sosiaalisen median kanavissa. Me tiedämme, että some pitäisi valjastaa käyttöömme vahvemmin ja haluaisimme tehdä sisältöyhteistyötä, sillä meillä on puute sisällöistä ja niiden tekijöistä. Emme me tarvitse vain huimaavia lukijamääriä, vaan erityisesti hyvää ja hyödynnettävää sisältöä. Olisi rahaakin, mutta… Mutta me emme osaa. Emme tiedä miten. Emme uskalla. Somen hallitsemattomuus pelottaa. Entä jos bloggari ei kirjoitakaan meistä hyvää?” 

Tämä on ollut sataprosenttisesti kaikkien käymieni keskustelujen yhteinen sisältö. Tarve on.

Ja sitten taas sisällöntuottajat! He hihkuvat intoa. He haluavat löytää oikeita yhteistyökumppaneita, jotta voisivat tehdä sydämensä työtä ja saada siitä arvoistaan korvausta. Suuri osa bloggareista, itseni mukaan lukien, rakentaa blogiaan aivan kuin päivätyönään, on ehkä sisällöntuotannon ammattilainen, jolla on oma vaikuttava media ja valtava halu tuottaa yleisölleen relevanttia sisältöä. Puitteet ovat kunnossa ja tarjonta on.

Kuinka tarve ja tarjonta kohtaavat tällä hetkellä? Mitkä ovat kohtaamisen haasteet?

ping5

Bloggarikollegoitten kanssa käytiin Tallinnassa myös balettitunnilla. Onneksi oli kokeneempia mukana korjaamassa asentoa, sillä muuten olisi mennyt suht norsu posliinikaupassa -linjalla tuo meikäläisen posaus. Kiitos tapahtuman yhteistyökumppaneille että mahdollistitte meille bloggareille ikimuistoisen päivän!

 

Ping! Ajatukseni virittäytyivät tuon aamuherätyksen jälkeen tarkkailemaan erityisesti sitä millaista keskustelua sisältömarkkinoinnista ja yhteistyöstä käytiin numeroiden tasolla. Kuvaavaa oli keskustelu, jossa eräs bloggari kysyi viestintätoimiston edustajalta siitä, millaisia lukijamääriä viestintätoimiston asiakkaat odottavat bloggarilta jotta edes harkitsisivat yhteistyöhön lähtemistä. Viestintäammattilainen kierteli ja kaarteli tarkkaa vastausta vedoten erilaisiin muuttuviin tekijöihin. Lopulta hänestä saatiin puristettua irti yksi lause:

”No, ehkä siinä mennään ainakin nelinumeroisissa luvuissa.”

Oliko puhe päivästä, viikosta tai kuukaudesta, sekin jäi epäselväksi. Mitä hittoa? Jos lukuja ei osata tai uskalleta julkisesti lyödä tiskiin, saati sitten puhua rahasta avoimesti, kuinka sisältömarkkinointi voi kehittyä mihinkään?

Toisella puolella taas tulemme me sisällöntuottajat. Karkea arvio tapahtumassa käymieni keskustelujen pohjalta on se, että 95% sosiaalisen median sisällöntuottajista on aivan kuutamolla siitä, miten työnsä arvottavat ja kuinka yhteistyömahdollisuudet paketoivat. Tuotteita otetaan vastaan, ja niitä tarjotaan, mutta purkillinen kasvorasvaa ei pitkälle lämmitä. Ja jos omia rajojaan ei osaa vetää, joku muu varmasti määrittelee ne bloggarin puolesta.

Olen itse tehnyt paljon yhteistyötä pienten yritysten ja yksinyrittäjien kanssa. Monet bloggarit eivät eroa tästä joukosta; moni meistä toimii kuin pieni yritys, vaikkei sitä virallisesti olisikaan. Haasteet ovat aivan samanlaiset. Osaaminen, into ja tekemisen meininki ovat kohdallaan, mutta puutteet tulevat liike-elämän perusasioiden puitteissa: ei osata myydä, tuotteistaa eikä määritellä omalle työlle rahallista arvoa.

Suurin osa bloggareista ei uskalla puhua rahasta tai pyytää sitä. Bloggareissa, tubettajissa ja instaajissa on valtava potentiaali yrityksille ja organisaatioille, kun yhteistyöt vain osattaisiin oikealla tavalla rakentaa. Tämä vaatii valtavaa osaamista kaupallisessa mielessä eritysesti sisällöntuottajilta: kuinka tuotteistaa oma media siten, että siitä voi rohkeasti pyytää ja saada arvonsa mukaista rahallista korvausta?

sisma5

 

Nyt on oikea aika toimia. Sisältömarkkinointi tarvitsee faceliftin. Tarvitaan esimerkillisiä käytäntöjä, yhteisiä malleja, mittareita ja sääntöjä. Nyt on puhuttava avoimesti myös luvuista ja rahasta. Tarvitaan molempien perspektiiviä ja yhteistä keskustelua.

Ennen kaikkea tarvitaan rohkeampaa otetta kokeilemiseen. Yritysten pitäisi nähdä somettajat voimavarana, eikä ahneina käsiojossa kinuajina. Kenttää on ammattimaistettava!

ping2

Aamulla ensimmäisenä istuessani laivan seminaarihuoneen penkkiin näin edessäni tämän.

 

Yrityksille toivoisin rohkeutta ja viisautta siirtyä puheista toimintaan. Uskallusta lähteä mukaan vuoropuheluun sosiaalisen median sisällöntuottajien kanssa. Innostusta rakentaa ja luoda yhteistyötä, vaikka vielä selvää näkemystä kaikista palikoista ja mittaamisen malleista ei ole. Kanttia kokeilla ja sitten onnistua, tai, hittovie, välillä karahtaa kiville.

Ihan vähintään toivoisin sitä, että jos sisällöntuottaja ottaa yhteyttä ja esittelee innostuneesti itse tuotteistamansa konseptin potentiaaliselle yhteistyökumppanille, tämä lukuisten yhteydenottojen ja soittopyyntöjen jälkeen edes vaivautuisi vastaamaan valtavasti työaikaa ideaansa käyttäneelle, brändiä tarkkaan tutkineelle ja sille lisäarvoa rakentaneelle bloggarille, että ”ei kiitos”.

Näin on käynyt minulle. Eikä jäänyt hyvä fiilis.

Varman päälle pelaaminen ja suomalaiseen sisuun niin syvälle isketty pelko epäonnistumisista estävät suurimmat onnistumiset sisältömarkkinointiyhteistyössä. Ja silti tänä päivänä pärjäävät vain ne, jotka osaavat joustaa, reagoida, toimia ja testata. Ne, joiden meininki on vielä vuosikausienkin toiminnan jälkeen vähän ”start up”.

* * *

Bloggareille toivoisin itsensä arvostamista. Meidän työllämme on valtava arvo ja se pitäisi nyt osata kiteyttää ja kommunikoida oikealla tavalla!

ping4

Törmäsin tapahtumassa myös Lahti2017-MM-kisojen viestintäpäällikkö Laura Lehtoseen. Muistatko kun kävin taannoin Salpausselän kisoissa, ja kirjoitin siitä näin? Otettiin Lauran yhteisselfiessä mäkihyppyilmeet, sillä näitä tullaan kohta tarvitsemaan, sen verran hauskoa juttuja yhdessä juonittiin tulevaisuuden varalle…

 

Minä tein perjantaina Pinghuumassa ison päätöksen. Aion tehdä tälle asialle jotain, ja tulen tarvitsemaan tässä sinuakin jatkossa. Pysy siis kuulolla, sillä saat tietää tästä vielä lisää. Pian!

/Ämmä, ilmoittaen myös ottavansa kaikki tästä tekstistä heränneet ajatukset vastaan, sillä niitä tarvitaan jo nyt

15 thoughts on “Sisältömarkkinointi tarvitsee faceliftin – on aika puhua rahasta!

  1. Olisipa mielenkiintoista kuulla jostain onnistuneista some-projekteista. Sellaisiakin varmaan on? Jos ei Suomesta, niin vähintään maailmalta. Joku voisi haastatella tyyppejä jotka oikeasti tekee rahaa somella.

      • Haaste on vaikuttavuuden todentaminen. Sekä blogaajan puolelta (miksi ostaisit) että ostajan puolelta (miksi ostaisin). Jos sen pystyy näyttämään (saati osoittamaan keinot sen kehittämiseen) niin keskustelu on ihan eri tasolla. Arvo syntyy sitä kautta.

        Toinen puoli on se, että esimerkiksi outdoorpuolella ostamisen kulttuuria ei vielä ole olemassa. Monen toimijan kanssa tehdään ensimmäisiä some-kokeiluja. Rinnalla on erinäinen määrä muuta verkkomainontaa, jonka numeroihin hintaa taas peilataan (mistä päästäänkin taas vaikuttavuuteen…). Se tarkoittaa, että asiakkaita pitää samalla opettaa ostamaan ja kouluttaa ottamaan sisältöyhteistyöstä irti kaikki myös omissa kanavissaan.

        Jos ja kun sen oman sisältöduunin pystyy sitten paketoimaan helposti ostettavaksi, selkeästi hinnoitelluksi ja ennen kaikkea vain sitä julkaisua laajemmaksi paketiksi (eli asiakkaan hyödyt on mietitty perusteltu ja kommunikoitu) niin pään hakkaaminen seinään alkaa vähentyä ja kauppoja tulemaan.

        Se, mikä on oikea hinta vaihtelee sitten aina tapauskohtaisesti. Alaraja on kuitenkin hyvä olla selvillä, eli minkä alle menee tappiolla.

      • Erinomaisia pointteja, AnttiH! Kiitos! Just niin kuin sanot, tässähän on nimenomaan ihan uuden kulttuurin rakentamisesta kyse. Hienointa on se, että ”molemmat puolet” näyttävät nyt mun käymieni keskustelujen jälkeen olevan tosi kiinnostuneita ja avoimia näiden käytäntöjen avaamiselle ja kehittämiselle. Kaikki tunnistavat hyödyn, mutta kentän ja toiminnan jäsentymättömyyden ja noiden mittareitten puuttumattomuuden takia ei osata tarttua kokeiluihin. Meidän sisällöntuottajien pitää ihan kaikista tärkeimpänä osata kommunikoida hyöty ja merkitys. Siinä on vielä tekemistä. Mä juttelisin sun kanssa mielelläni tästä aiheesta enemmänkin!

  2. Loistava kirjoitus, jään innolla seuraamaan minkälaista keskustelua aihe herättää! 🙂 Ja voi kauhistus tota balettikuvaa… norsu posliinikaupassa indeed! Kiitos risteily- ja balettiseurasta, päivä hurahti ihan sairaan nopeesti! Ensi vuonna Ping kaksipäiväiseksi! 😉

  3. Kiitos aivan mainiosta kirjoituksesta ja siitä, että lähdit mukaan tekemään ensimmäistä PING Helsinki -tapahtumaa! 🙂 Kiinnostuksella täälläkin odottelen mihin suuntaan homma lähtee liikkumaan.

  4. Jäin miettimään aihetta ja erityisesti AnttiH:n kommenttia. Vaikuttavuus on ikäänkuin asian ytimessä.

    Miten olisi seuraava kaava yksittäisen blogipostauksen vaikuttavuudelle, kun postaus käsittelee asiakasyrityksen tuotteita ja palveluita:

    liikevaihtovaikutus = lukijamäärä x kohderyhmäprosentti x kohderyhmäkonversioprosentti x keskiostos

    liikevaihtovaikutus = blogipostauksen vaikutus liikevaihtoon
    lukijamäärä = blogin lukijamäärä
    Kohderyhmäprosentti = kuinka monta prosenttia lukijamäärästä kuuluu asiakasyrityksen kohderyhmään tuotteiden ja palveluiden näkökulmasta
    kohderyhmäkonversioprosentti = kuinka monta prosenttia kohderyhmäläisistä tekee positiivisen hankintapäätöksen blogikirjoituksen johdosta
    keskiostos = keskimääräisen ostostapahtuman arvo

    Esimerkiksi:

    lukijamäärä = 5000
    Kohderyhmäprosentti = 60% (kyse vaikka sisustusblogista)
    kohderyhmäkonversioprosentti = 1% (joka sadas kohderyhmäläinen tekee ostoksen)
    keskiostos = 30 euroa

    Joten, lopputulema esimerkin tapauksessa:
    liikevaihtovaikutus = 5000 x 0.60 x 0.01 x 30 eur = 900 eur

    Liikevaihtovaikutuksesta voi miettiä bloggarin korvauksen. Jos mennään hatusta vedetyllä 10 prosentilla, olisi korvaus kyseisestä postauksesta 90 euroa.

  5. Jos vaikuttavuutta ajatellaan yllä kuvatulla kaavalla, niin tuosta seuraa, että käytännössä blogin lukijamäärän olisi hyvä olla nelinumeroinen.

  6. Päivitysilmoitus: Mikä ihmeen PING – ja miksi sinne oli muka pakko päästä? | Live now - dream later!

  7. Päivitysilmoitus: Voiko matkabloggaamisella tienata? – Cocoa etsimässä -matkablogi

  8. Päivitysilmoitus: Voiko Nobodysta tulla Somekuningatar? | MaiLife

  9. Päivitysilmoitus: Mikä ihmeen PING - ja miksi sinne oli muka pakko päästä? | Live now – dream later

  10. Tosi mielenkiintoinen teksti! Itse teen nykyään yhteistöitä pääosin rahaa vastaan. Yhteistyön hinnan arviointiin olen käyttänyt Social Bluebook nimistö palvelua. 🙂 Aika monen yrityksen mielestä hinnat ovat kalliita, mutta on se silti huomattavasti halvempaa kuin perinteisempi markkinointi. Omasta mielestäni hinnat ovat varsin kohtuulliset jos miettii että yhteistyöhön kuuluu kirjoitus, valokuvaus, editointi, suunnittelu, somejaot jne. 🙂

    Taru/stuffabout.fitfashion.fi

Kommentoi, ole hyvä!

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.